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vol.2 Memories and Music - 記憶と音楽。

vol.2  Memories and Music - 記憶と音楽。
小さい頃、聞いている音楽は自分で好んで選べるものではありません。空気みたいに流れながら、何度も何度も繰り返し聴いているので、無意識に記憶と音が結びつきます。ジャンルもまた環境によって大きく左右されるものです。自分の家では音楽に一貫性がなく、家族が選ぶ選曲はみんなバラバラでした。それぞれの家族の個性が強すぎたのでしょうか。ごちゃ混ぜにミックスされた音楽感は気づいたら自分の一部になっています。
 
小学生の時。雨の日の夕方になると、父の運転でよくかかっていたのは松山千春の”季節の中で”でした。いつ聴いても悲しくて、その日の楽しかったことが終わった気分になりました。その後続くのは長渕剛の"乾杯"。より一層しんみりさが増します。当時はカセットだったので順番は変えられず、セットリストを頭が記憶していたので、千春の段階でいつも気分が落ちていったのを覚えています。今になってようやく、それぞれの歌詞の素晴らしさを理解し、場面によってどの音楽が合うか合わないかは、この時学んだ気がします。
 
アメリカ好きの祖父の家に行くと、主にジャズでした。他にもクラシックやボサノバ、ハワイアンなど季節に合わせた音楽がありましたが、夜になると重低音のLPレコードで、ルイアームストロング、ナットキングコール、ビルエヴァンスやフランクシナトラなどメジャーなジャズナンバーが多かったです。部屋の空気が揺れて体に響いてくる感覚は、ジャズバーのようなリアルさでワクワクさせてくれました。音に合わせてオールドの水割りを飲む祖父の贅沢さは、今同じ事をしてもまだ生意気に思われそうでドキドキします。
 
母の運転でかかっていたのは、山下達郎、大貫妙子、ユーミン、オフコース、中島みゆきなど、完全にフォークの流れと昭和の歌謡曲。母の場合はセットリストを考えてダビングしていたみたいで、聴いていて心地良かったです。どの時期にどのカセットというのもなんとなく決まっていたので、個人的に一番季節を感じる音楽です。日本のミュージックは、歴史で言う短歌や和歌のようで、曲でハッキリと季節がわかるのは特徴なのでしょうか。特に山下達郎さんは、夏と冬にしか出てこない(春と秋は歌わない)スペシャルなイメージなので、季語みたいな方です。
 
今までこんなに過去を振り返る事はしていませんでした。どうしても目の前のことや、先に進まないといけない気持ちばかり考えいました。音楽はふと無意識に記憶を思い起こしてくれます。今になって理解できる、その時気づかなかった周りの風景や人の気持ち、誰と何を聴いていたとか、どんなことしていたかとか。そんな些細なことが意外と今の自分にヒントを与えてくれます。音楽は時代と年齢に関係なく脳内をトリップできるツールです。生きていく中で、前に進むことばかりが動くことではなく、一度後ろにさかのぼったり、その当時の周りを改めて見返してみることも大切だと気づきました。もしかしたら、今の世の中も一旦全部ストップして改まってみなよ、と人々に訴えている期間なのかもしれません。今は自分の大切なものを確認する、良い機会を与えられているのだと思います。
 
BODHI / Satoshi Mizutani
 
 
 
The music I listened to since I was little was not something I could choose. Since I listen to it over and over again while flowing like air, my memory and sound are connected unconsciously. The genre also depends greatly on the environment. Music was inconsistent in my home, and the selection of songs by my family was all different. Was the individuality of each family too strong? When you notice the mixed music feeling, it becomes a part of yourself.


When I was in elementary school. When it came to rainy evenings, it was Chiharu Matsuyama's "in season" that my father often drove. Whenever I listened, it made me feel sad and overjoyed. Following that is Tsuyoshi Nagabuchi's "Cheers". The sensation will increase even more. At that time, it was a cassette, so I couldn't change the order, and my mind remembered the set list, so I remember always feeling down at the stage of Chiharu. Only now I understand the wonders of each lyrics, and I feel that I learned at this time what kind of music fits the situation.


When I went to my grandfather's house where I like America, I mainly played jazz. There were other classical music such as classical music, bossa nova, and Hawaiian, but at night, there were many major jazz numbers such as Louis Armstrong, Nat King Cole, Bill Evans and Frank Sinatra on heavy bass LP records. is. The feeling that the air in the room sways and resonates with my body was as exciting as the realism of a jazz bar. The grandfather's luxury of drinking old water with the sound seems to be cheeky even if I do the same thing now.


My mother's driving was Tatsuro Yamashita, Taeko Onuki, Yumin, Off Course, Miyuki Nakajima, etc. The flow of folk and the song of the Showa era. In the case of my mother, I thought that I was dubbing considering the set list, and it was pleasant to listen to. Since it was decided which cassette was used at which time, it is the music that personally feels the best season. Japanese music is like tanka or waka in history, and is it characteristic that the song clearly shows the season? Tatsuro Yamashita, in particular, is a person who has a special image that only appears in summer and winter (I don't sing in spring and autumn), so it's like a kigo.


Until now, I have never looked back so much. I just thought about what was in front of me and the feeling that I had to move forward. Music suddenly reminds me of my memory. I can understand now, the scenery around me and the feelings of people I didn't notice at that time, what I was listening to with whom, what I was doing. Unexpectedly, such a trivial thing gives a hint to myself. Music is a tool that allows you to trip in your brain regardless of age and age. During my life, I realized that it is important not only to move forward but to move backwards and look back around those days. Perhaps it is a period in which people are appealing to the world to stop and try again. I think I now have a good opportunity to see what is important to me.
 
BODHI / Satoshi Mizutani

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